Etický kodex pracovníků spolku

Etický kodex vyjadřuje soubor pravidel chování, které očekáváme od sebe navzájem. Všichni máme právo na slušné zacházení, a to jak klienti sociálních služeb, tak i poskytovatelé. Účelem tohoto Etického kodexu je vymezit a podporovat žádoucí standardy chování pracovníků spolku Vavřinec, z.s. ve vztahu k veřejnosti a spolupracovníkům.

Pracovníci (zaměstnanci, dobrovolníci, studenti na odborné praxi) spolku Vavřinec, z.s. se hlásí a plně podporují etické principy obsažené v Etickém kodexu sociálních pracovníků České republiky. Pracovníci respektují Listinu základních práv a svobod a Úmluvu o právech dítěte.

Při veškeré činnosti související s výkonem svého povolání pracovník spolku Vavřinec, z.s. vždy jedná v souladu s tímto Etickým kodexem, který vyjadřuje naši podstatu, hodnoty a jednání.

Pravidla etického chování pracovníka

  • Pracovník respektuje jedinečnost každého člověka bez ohledu na jeho původ, etnickou příslušnost, rasu či barvu pleti, mateřský jazyk, pohlaví, věk, rodinný stav, zdravotní stav, náboženské a politické přesvědčení, sexuální orientaci, sociální status a bez ohledu na to, jak se podílí na životě celé společnosti. Pracuje se všemi zájemci o službu a s uživateli služby bez jakékoliv formy diskriminace. 
  • Pracovník pracuje se zájemcem či uživatelem bez ohledu na své potřeby, postoje, pocity a předsudky. Předchází zneužití důvěry a závislosti uživatele, zamezuje vytváření blízkých vtahů s uživateli. Pracovník s uživatelem nenavazuje eroticko-sexuální vztahy.
  • Pracovník jedná tak, aby chránil důstojnost a lidská práva uživatelů.
  • Pracovník respektuje uživatele služby jako rovnocenného partnera se všemi občanskými právy, povinnostmi, včetně jeho zodpovědnosti za vlastní zdraví a vede ho k vědomí vlastní odpovědnosti.
  • Pracovník respektuje právo každého uživatele na seberealizaci v takové míře, aby nedocházelo k omezení tohoto práva u jiných osob.
  • Při kontaktování je pracovník povinen informovat uživatele o jeho právech a možnostech s důrazem na dodržování mlčenlivosti, postup při uplatňování stížností, proceduru přijetí, poskytování a ukončení služby, obecný popis dalších dostupných služeb.
  • Pracovník je povinen jednat odpovědně, s ohledem na specifika práce, která je založena na důvěře.
  • Pracovník chrání právo zájemce o službu či uživatele služby na soukromí a důvěrnost jeho sdělení. Je vázán mlčenlivostí o všech údajích a informacích o zájemci o službu a uživateli, které se dověděl při výkonu svého povolání. Pracovník pracuje pouze s informacemi, které jsou při práci s klientem nezbytně nutné.
  • Pracovník se vyvaruje střetu zájmů. Pokud zjistí, že by mohl střet nastat a zná opatření, která by mohla dostatečně ochránit zájmy zainteresovaných stran, pak tato opatření provede.
  • Pracovník má právo ukončit svou práci na případu, jestliže se necítí být kompetentní nebo vhodný pro jeho řešení nebo jestliže se jedná o problémového klienta, s nímž není spolupráce objektivně možná.
  • Pracovník nesmí řešit vnitřní záležitosti (organizační, pracovně právní a obdobné) před klienty.
  • Pracovník neupřednostňuje žádného klienta, přistupuje k nim se stejnou péčí a aplikuje k nim rovný přístup.
  • Pracovník nesmí zneužít svého postavení vůči klientům.
  • Všichni pracovníci spolku ctí zákonné postupy a jednají tak, aby chránili důstojnost a lidská práva svých kolegů.
  • Pracovníci spolku jednají korektně se svými spolupracovníky a s pracovníky orgánů veřejné správy, respektují znalosti a zkušenosti svých kolegů.
  • Pracovníci respektují důvěrnost informací o soukromí spolupracujících osob.
  • Pracovníci respektují rozdíly v názorech a praktické činnosti kolegů, ostatních odborných a dobrovolných pracovníků. Kritické připomínky k nim vyjadřují na vhodném místě vhodným způsobem.
  • Pracovníkům nepřísluší hodnotit práci druhých, pokud k tomu nejsou vybídnuti v rámci hodnocení práce zaměstnanců. V žádném případě však není přípustné kritizovat jiného zaměstnance v přítomnosti klienta.
  • Pracovník zachovává mlčenlivost o skutečnostech, které se dověděl v souvislosti s plněním pracovních úkolů, jež by mohly poškodit nebo ohrozit činnost spolku.
  • Pracovník užívá v zaměstnání oděv, který je adekvátní jeho práci a odpovídá jeho pracovní pozici.
  • Kodex navazuje na základní práva a povinnosti zaměstnanců uvedené v platné legislativě a pracovním řádu. Porušení bude posuzováno jako porušení pracovního řádu se všemi z toho vyplývajícími důsledky.
  • Pokud se pracovník dostane do složité situace, která může spolku způsobit potíže, poradíme se o vhodném postupu s kompetentními pracovníky spolku.
  • Pracovník má právo na projevení svého postoje formou sdělení nebo stížnosti a na řešení sdělené věci.
  • Každý pracovník plní své pracovní povinnosti.
  • Pracovník vyřizuje pracovní záležitosti osobně, bez zbytečných průtahů a v zákonem stanovených lhůtách. Při plnění svých povinností si počíná tak, aby ostatním účastníkům nevznikaly zbytečné výdaje či náklady.
  • Pracovník poskytuje zaměstnavateli informace o svých pracovních činnostech pravdivé a úplné.
  • Informace pro veřejnost poskytuje pouze zaměstnanec, který je k tomu určen.
  • Zaměstnanec vynakládá veškeré úsilí, aby zajistil maximálně efektivní a ekonomické spravování a využívání finančních zdrojů, zařízení a služeb, které mu byly svěřeny.
  • Každý pracovník se chová a jedná tak, aby přispěl k dobrému jménu spolku.
  • Pracovník nesmí před nebo během pracovního procesu konzumovat omamné a psychotropní látky a alkohol.
  • Pracovník může využít informace získané při výkonu práce ke studijním, publikačním či vědeckým účelům pouze s písemným souhlasem ředitelky. Vždy však garantuje anonymitu osobních údajů klientů.
  • Dbáme na bezpečné pracovní prostředí.
  • Neustále usilujeme o zlepšování svých schopností a dovedností.
  • Pracovníci jsou povinni vést o výkonu svého povolání průběžně řádnou dokumentaci, kterou v době nečinnosti uzamykají na k tomu určeném místě.
  • Pracovníci jsou povinni znát zákony a předpisy platné pro výkon povolání a dodržovat je. Dále jsou povinni se dále odborně vzdělávat tak, aby byli způsobilí provádět kvalifikovaně svou práci.
  • Pracovníci nesmí využívat profesního vztahu k prosazování svých osobních, náboženských, politických nebo jiných ideologických zájmů. 

Child Care Topics

Imperdiet tempor purus, maecenas pretium et dolor turpis arcu nec orci arcu lacus dictum nunc, ridiculus a vestibulum sapien erat nulla ipsum magna odio.

What They Say

“In et fringilla purus volutpat viverra sed felis nibh ullamcorper massa, turpis malesuada faucibus sit tristique ut natoque vel adipiscing nisi, vitae nec.”

Jonah Schwarz

“Vitae purus ante enim, nec iaculis proin erat in nullam ipsum ut in vitae nec aliquam at mattis fermentum sagittis.”

Erin Lawrence

“Commodo viverra platea sed mauris ac, aliquam pellentesque dui, etiam tortor, tincidunt ipsum ac at mi id vitae pretium ac vulputate odio varius.”

Teddy Park

Meet The Experts

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Skip to content